Úvod arrow Dotazy čtenářů arrow Kde reklamovat, když byla prodejna zrušena?
 
Úvod
Z domova
Ze světa
Představujeme
Módní trendy
Spotřebitelský servis
Aktuálně
Doporučujeme
Dotazy čtenářů
Náš servis
Kontakty

       logo_coka.jpg  

shoes_and_leather.gif 

 

 

 

 

 

 

 

 

  © Copyright
www.obuv-kuze.cz 
www.shoes-leather.com
Publikování nebo další šíření
obsahu těchto serverů
je bez písemného souhlasu
redakce zakázáno!

 

Advertisement
Kde reklamovat, když byla prodejna zrušena?
Image„Dobrý den, mohla bych Vás poprosit o radu, protože přestože jsem si přečetla Občanský zákoník a Zák. o ochraně spotřebitele, není mi z toho jasné řešení pro můj případ. V prosinci 2006 jsem si koupila kožené kozačky (cca 1600,-) českého výrobce v malém kamenném obchodě. ...

...  Přestože jsem je naimpregnovala speciálním prostředkem, i v menším nečasu mi do bot švy protékalo. To jsem brala jako mou hloupost, protože boty mají švy ne lepené, ale šité. Dále mi zip trhal punčochy. I to jsem přešla. Protože minulá zima byla mírná, boty jsem nosila cca dva měsíce. Letos po dvou nošeních se mi vytrhl zip – praskly nitě kterou je zip přichycen ke kůži. Boty jsem šla reklamovat, provozovna je bohužel zrušena. Nicméně na paragonu je adresa českého výrobce. Mé otázky jsou tyto: mohu takové boty reklamovat, a to ze všech třech nedostatků? Proplatí mi výrobce poštovné i v případě, že mou reklamaci neuzná (provozovna zrušena, musím to poslat pravděpodobně výrobci)?“

(D. K.)

Vážená paní, k Vašemu dotazu Vám sděluji následující:

1) Kupní smlouva
Kupní smlouva je uzavřena mezi prodávajícím a kupujícím, tzn., že vady výrobků či jiný rozpor s kupní smlouvou musí kupující uplatnit u prodávajícího. Tzn., buď v prodejně, kde výrobek zakoupil, případně v síti prodejen prodávajícícho, pokud mají shodný sortiment. Jako příklad uvádím, že obuv zakoupenou u firmy Ba?a a.s. v Brně mohu klidně reklamovat v prodejně Ba?a a.s. v Praze nebo i v sídle prodávajícího ve Zlíně.

Ve Vašem případě byla bohužel prodejna prodávajícího zrušena. Nicméně pokud máte na paragonu jeho obchodní jméno a IČO, můžete obuv zaslat i do sídla prodávajícího. Pokud se tedy opravdu jedná o zrušenou provozovnu českého výrobce, můžete obuv reklamovat i v jeho sídle. Na úhradu poštovného a dalších výdajů máte nárok jen tehdy, pokud je reklamace oprávněná, tj. pokud se jedná opravdu o výrobní vadu!

Jinak každý podnikatel je povinen dle Živnostenského zákona nahlásit na příslušném Živnostenském úřadě (ŽÚ) adresu, kde bude po zrušení provozovny přijímat a vyřizovat reklamace v zákonem stanovené lhůtě. Doporučuji Vám tedy obrátit se na příslušný ŽÚ. Obecně obuv tedy nemůžete reklamovat u výrobce (nebo dodavatele), protože tento Vám obuv neprodal a za kvalitu zboží ze zákona odpovídá konečný prodávající. Tento mohl mít např. s výrobcem či dodavatelem uzavřenou smlouvu, kdy např. na základě poskytnutého "reklrabatu" si již řeší veškeré reklamace prodávající na svůj vrub. Pokud je však výrobce a prodejce stejná právnická osoba, reklamaci u něj uplatnit můžete.

2) Vady obuvi
Zatékání vody do obuvi - zřejmě dle Vašeho popisu půjde o flexiblový výrobní způsob a tento opravdu nemůže dlouho odolávat průniku vlhkosti. Vetšinou je i okolo podešve takový prošitý rámeček Tato obuv je vhodná pouze do suchého počasí, tj., pokud mrze na sucho. Nejedná se tedy zřejmě o vadu obuvi, ale je to vlastnost tohoto výrobního způsobu. Na tuto vlastnost obuvi jste měla být upozorněna při nákupu. Trhání punčoch zipem - je problematické se vyjádřit, nevím, zda-li je obuv vybrána přiměřeně noze, zda např. nemáte silnější lýtko, než na jaké je obuv konstruována. Totéž pak by bylo nutné posoudit i u popraskaných nití u zipu. Jestli je to opravdu výrobní vada nebo jestli popraskaly v důsledku nepřiměřeného namáhání a zátěže, např. právě při zapínání zipu na silnější lýtko.

3) Mimosoudní řešení reklamací
Může se také stát, že Vám výrobce resp. prodejce Vaši reklamaci zamítne jako neoprávněnou. Pokud se budete cítit poškozena, máte pak možnost řešit ještě reklamaci tzv. mimosoudní cestou. V tomto případě byste si však musela obstarat soudně-znalecký posudek a pokud by byl ve Váš prospěch, opětovně reklamaci uplatnit u prodávajícího a žádat o její přehodnocení.

Zkuste výrobce možná napřed kontaktovat telefonicky nebo e-mailem. Vzhledem k cenám poštovného bych Vám však asi radila, abyste si zip nechala spravit ušikovného "ševce" v místě bydliště, vyjde to asi levněji.


PhDr. Vlasta Mayerová
tajemnice
Česká obuvnická a kožedělná asociace
Tř. T. Bati 5267, 760 06 Zlín
tel.: 577 435 411 nebo tel./fax: 577 525 230
mobil: 776 573 375
e-mail:
www.coka.cz

(18/12/2007)






 

Novinky na mail

Chcete dostávat novinky na Váš e-mail. Stačí vyplnit náš formulář.

 Otevřít formulář



Nejčtenější články
IT-HELP.cz


Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /usr/virtual/webs/kolarik/obuv/components/com_tfsformambo/tfsformambo.php on line 390