„Dobrý den, ráda bych Vás poprosila o radu, na koho se mám obrátit při neuznané reklamaci značkových kopaček za 1.290,- Kč. Kopačky byly zakoupeny 24. 2.2007. Reklamovány byly v červenci. Důvodem reklamace byla prasklina na svrchní usni v délce cca 10 cm, asi od palce do půlky šlapky. ...
... Prasklina vznikla v místě spoje podrážky se svrchním materiálem. Prodejce reklamační dobu dodržel. Reklamaci neuznal. Do telefonu mi řekl, že to není na reklamaci, nebo? u věcí použitých neodpovídá za vady vzniklé jejich použitím, opotřebením, popř. poškozením a že jeho firemní opravář obuvi má dovolenou. Navrhl mi tedy, že nám boty vrátí i s reklamačním protokolem, vyplatí nám 300,- Kč (jako slevu) a? si dáme boty zpravit sami. Ano, bohužel jsem svolila. Boty vyzvedl syn, kterému kopačky patří a již je potřeboval. Těšil se, že je již brzy obuje, ale ouha. V opravně obuvi u Bati byl seznámen se skutečností, že tuto závadu nelze již odstranit tak, aby byly kopačky funkční. Cítíme se podvedeni, nebo? prodejce tvrdil že to nebude problém. Cítila jsem se jako malá hloupá holka, která zase jednou pěkně naletěla. To nemluvím o tom, že jsem se dozvěděla, že nejsme jediní s kým takto bravurně vyřídil pan vedoucí reklamaci. Přesto, bych však ráda vzniklou situaci prokonzultovala s odborníkem. Pokud se již nedá nic dělat, budu moudřejší aspoň příště. Děkuji.“ (M. Č.) Vážená paní,
předpokládám (podle Vašeho vyjádření), že došlo k destrukci spoje svršku a podešve, to je v současné době velmi častá vada u kopaček (i u těch tzv. značkových). Jedná se o oprávněnou reklamaci, přičemž ale tato vada je neodstranitelná (ČSN 79 5013). Prodejce Vám sice vyplatil slevu 300,- Kč pro opravu, ale jak už jsem uvedl výše, tuto vadu nelze kvalitně opravit. Zkuste jít ještě jednou k opraváři obuvi, a? Vám napíše potvrzení, že kopačky nelze opravit a s tímto potvrzením znovu zajděte k prodejci obuvi, který by Vám měl vrátit kupní cenu kopaček. Tím, že Vám vyplatil částku 300,- Kč, potvrdil vadu výrobku. Pokud budete mít potvrzení od opraváře, ale prodejce Vám reklamaci zamítne, což se také může stát, potom se můžete domáhat svých práv soudní nebo mimosoudní cestou. Ekonomicky i časově je výhodnější mimosoudní dohoda, kde rozhodujícím faktorem by byl výsledek soudně znaleckého posudku, který by vypracoval oběma stranami zvolený soudní znalec obuvi (seznam soudních znalců). Z mého pohledu je však nutné, aby o tom byla mezi zákazníkem a prodejcem uzavřená dohoda (nejlépe písemná). Osobně bych však doporučoval kontaktovat spíše některého ze zlínských znalců, např. pana Řehu nebo pana Pokorného, kteří patří k nejzkušenějším v České republice. Cena soudně znaleckého posudku činí u těchto znalců cca 700 - 1000 Kč včetně poštovného a balného. V případě, že posudek bude ve Váš prospěch (a dohodnete se předem s prodejcem na mimosoudním vyřešení reklamace), prodejce by Vám vrátil nejen kupní cenu obuvi, ale i náklady nutné k prokázání oprávněnosti reklamace - tedy i cenu soudně znaleckého posudku, poštovné, balné, příp. i cestovné (bus). Pokud se na mimosoudním řešení s prodejcem nedohodnete (prodejce nemusí akceptovat výsledek soudně znaleckého posudku, neukládá mu to žádný zákon), jediná možnost je pouze soudní projednání reklamace. Ale i před soudním projednáním (pokud by mělo nastat) je vždy dobré mít k dispozici soudně znalecký posudek, abyste měli jistotu, že se kvůli kopačkám nesoudíte zbytečně.
S pozdravem
Ing. Jaromír Šlágr Česká obuvnická a kožedělná asociace (17/8/2007)
|